Resepi Kari Udang Senang & Ringkas Step by Step

Resepi Kari Udang Senang & Ringkas Step by Step

Resepi Kari Udang Senang

Hari jom makan Kari Udang… orang utara tak kata kari udang.. diaorang kata gulai udang hehe.. jom masak resepi gulai udang .. Kejap je nak masak kari udang ni tak macam kari ayam daging semua nak kena tunggu daging empuk la bagai… resepi kari udang senang & ringkas je nak buat sebab udang kan cepat je nak masak hehe..

Okey mari kita ke resepi kari udang senang ni…

Bahan-bahan untuk masak resepi kari udang ialah….

Resepi Kari Udang Senang

10-12 ekor udang sederhana besar

suku cawan santan-bancuh pekat dengan air or air asam jawa & daun kari

2 sudu besar rempah kari

suku cawan air asam jawa (dari secubit asam jawa)

setengah biji bawang besar atau 4-5 biji bawang merah

3 biji bawang putih

1-2 biji kentang

2 biji bunga lawang

1 batang kecil kulit kayu manis

2 biji buah pelaga

2cm halia

Cara-cara memasak resepi kari udang senang dan ringkas ni

  1. Tumis bawang, bunga lawing, kulit kayu manis, buah pelage & halia

Resepi Kari Udang Senang

2. masukkan rempah yang dah dibancuh dengan air asam dan kacau sebentar

3.masukkan kentang ..kemudian santan dan biar santan naik minyak

Resepi Kari Udang Senang

4. masukkan udang dan biar sampai udang masak dan kentang betul-betul empuk sebenarnya nak lagi best gantikan kentang dangan kacang panjang .

Resepi Kari Udang Senang

5.masukkan garam dan biar masak & bleh lah di hidang bersama nasi putih or nasi lemak..

Resepi Kari Udang Senang

 

Leave a Reply