Resepi Kari Ikan Kembung atau Resepi Gulai Ikan Termenung

Resepi Kari Ikan Kembung atau Resepi Gulai Ikan Termenung

Hari ni kita masak resepi kari ikan kebung atau bahasa utara kita kata Gulai Ikan Termenung 🙂

Resepi Kari Ikan Kembung atau Resepi Gulai Ikan Termenung

Resepi aku ni sebenarnya tak ikut pun cara mak mak kita masak tu ni kira ikut suka huhuhu… baiklah kita pergi kepada bahan-bahan untuk menyediakan Resepi Kari Ikan Kembung atau Resepi Gulai Ikan Termenung ini….

Bahan-Bahan yang diperlukan ialah :

Resepi Kari Ikan Kembung atau Resepi Gulai Ikan Termenung

2 ekor ikan kembung yang agak besar

1 biji tomato atau 3-4 biji bendi

1 biji bawang besar atau 4-5 biji bawang merah ~ blender halus atau cincang kecil

2 biji bwang putih

rempah ratus : Bunga lawang, kayu manis, cengkih, jintan manis dan jintan putih serta pelaga

2 sudu besar Serbuk kari Ikan

setengah cawan santan atau separuh kotak kecil santan

separuh cawan air asam jawa 

daun kari (tapi aku tak tak pakai sebab xde daun kari, sepatutnya letak tau baru best baunya!)

garam dan gula secukup rasa

2-3 cawan air

cara-cara menyediakan Resepi Kari Ikan Kembung atau Resepi Gulai Ikan Termenung

Resepi Kari Ikan Kembung atau Resepi Gulai Ikan Termenung

Okey cara-caranya pulak…

Mari kita sedia campuran karinya.. iaitu campurkan serbuk kari bersama separuh bawang merah yang di potong kecil atau di kisar tadi, daun kari dan  kemudian tambah air asam juga santan dan kacau kacau kacau.. tapi cara yang lebih baik jangan letak santan lagi tau just letak air bancuhan asam jawa je sebab kita nak tumis hasil bancuhan rempah ni baru kewangian lebih mengancam. lepas dan campur biar kejap kita sedia bahan tumis plak..

 

Okey Mari menumis dan menyediakan Resepi Kari Ikan Kembung atau Resepi Gulai Ikan Termenung kita…

Resepi Kari Ikan Kembung atau Resepi Gulai Ikan Termenung

  1. Panaskan minyak
  2. Tumis lagi separuh bawang besar , bawang putih dan rempah ratus kasar tadi (cengkih,pelaga,kayu manis & jintan) , goreng hingga semua bahan naik wangi… hmmmm memang wangi baunya..
  3. tuangkan bancuhan serbuk kari yang kat atas tadi tu plak dan kacau kacau kacau
  4. kacau kacau kacau lagi  hingga naik minyak baru tambah santan (kalau korang x campurkan lagi santan dalam serbuk kari tadi) kacau kacau kacau pastu tambah air , garam dan sedikit gula dan biar mendidih dan tambah tomato atau bendi dan ikan…
  5. biar ikan dan sayur empuk.. dan siap

Resepi Kari Ikan Kembung atau Resepi Gulai Ikan Termenung

ini dia menu aku semalam… kari ikan dan ikan goreng… sebenarnya aku ni tak suka pun makan kari. aku suka ikan goreng lagi tapi tuang kuah kari pada ikan goreng tu hmmmm…lagi memikat selera huhuhu…

Resepi Kari Ikan Kembung atau Resepi Gulai Ikan Termenung

 

 

 

 

 

Leave a Reply