Resepi Biskut Makmur Kacang Hazel

Resepi Biskut Makmur Kacang Hazel

Biskut Makmur Kacang Hazel

haha hari ni aku nak kongsi biskut yang agak senang dan tradisional tapi dipermudahkan siket sebab letak je kacang hazel sebijik sebijik inilah dia memperkenalkan Resepi Biskut Makmur Kacang Hazel. Sedap beb!

Okey takmo citer panjang kita teruskan ke bahan-bahannya… Bahan bahan untuk Makmur Kacang Hazel ini ialah..

1

1kg tepung gandum

  400g minyak sapi

 400g kacang hazel

 200g susu tepung

 250g gula aising

 Cup Kertas

ha senangkan sikit je barangnya cuma kacang hazel tu mahal sket la.

Okey cara-cara untuk membuat Resepi Biskut Makmur Kacang Hazel :

1. Ayak tepung

Resepi Biskut Makmur Kacang Hazel

2. Goreng tepung tanpa minyak sebentar dan kacau-kacau ini untuk mengebukan adunan

Resepi Biskut Makmur Kacang Hazel

3. Pada masa yang sama panaskan oven kemudian bakar kacang hazel sebentar agak-agak masak je, klau tak rangup lagi pun xpe sebab nanti nak bakar jugak lagi sekali nanti hangit plak. bleh jugak goreng tanpa minyak macam tepung tadi. tapi selalunya aku bakar je kejap.

2. Goreng tepung tanpa minyak sebentar dan kacau-kacau

4. Masukkan tepung dalam bekas, kemudian masukkan minyak sapi dan uli uli hingga jadi doh

Resepi Biskut Makmur Kacang Hazel Resepi Biskut Makmur Kacang Hazel

Resepi Biskut Makmur Kacang Hazel5. Kemudian ambil sedikit doh, masukkan kacang hazel dan bulatkan. Atur di dulang dan bakar  dalam 20 minit dengan suhu 150 darjah.

Biskut Makmur Kacang HazelBiskut Makmur Kacang HazelBiskut Makmur Kacang HazelBiskut Makmur Kacang Hazel

6. Setelah masak dan masih panas golekkan di atas susu tepung yang di campur dengan gula tapi kalau tak nak susu tepung, letak gula je pun ok lebih manis. klau letak susu tepung jadi kurang manis sket. jadi ikut selera masing-masing lah.

Biskut Makmur Kacang Hazel

7. Kemuadian masukkan ke dalam cawan kertas & siap!

Biskut Makmur Kacang Hazel

 

One Response

  1. sherry May 28, 2015

Leave a Reply